Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Προσομοίωση του Ομοσπονδιακού πολιτεύματος των ΗΠΑ


Σε συνάρτηση με την χαλαρή/αποκεντρωμένη ομοσπονδία που εισηγείται ο Πρόεδρος μας, επαναφέρω παλαιά πρόταση  σε άρθρο μου που δημοσιεύτηκε στον Φιλελεύθερο στις 9 Ιανουαρίου 2018 με τίτλο " Προσομοίωση του Ομοσπονδιακού πολιτεύματος των ΗΠΑ ", όπου σε γενικές γραμμές η πλειοψηφία κυβερνά σε ομοσπονδιακό επίπεδο, χωρίς να παραβιάζονται οι ελευθερίες της μειοψηφίας που της παρέχεται αυτονομία στη συνιστώσα πολιτεία της.
Ο διαχωρισμός των εξουσιών στο νέο ομοσπονδιακό σύστημα της λύσης όπου η Κύπρος θα αποτελείται από δύο πολιτείες γεωγραφικά διαχωρισμένες και το επίπεδο αντιπροσώπευσης των δύο κοινοτήτων στους τρείς πυλώνες εξουσίας, Νομοθετικής, Εκτελεστικής, Δικαστικής είναι καθοριστικός παράγοντας για την δημοκρατική λειτουργία του νέου ομόσπονδου κράτους ως εξής:
Εκτελεστική Εξουσία
Προτείνεται να υπάρχει το σύστημα εκλογής Προέδρου και Αντιπροέδρου κατά το πρότυπο των ΗΠΑ,  όπου θα εκλέγονται απευθείας από όλο τον Κυπριακό λαό (χωρίς στάθμιση ψήφου) με μόνο περιορισμό ότι ο ένας εκ των δύο θα ανήκει στην άλλη κοινότητα. Για παράδειγμα, ο Ελληνοκύπριος υποψήφιος Πρόεδρος θα επιλέγει εκ των προτέρων τον Τουρκοκύπριο Αντιπρόεδρο  που θα του εξασφαλίζει την νίκη στις εκλογές και αντίστροφα. Αυτό θα φέρει πιο κοντά τις δύο κοινότητες με συναινετικές πολιτικές συνεργασίες.
Το Υπουργικό Συμβούλιο προτείνεται να κατανέμεται με βάση την πληθυσμιακή αναλογία 2:1 στις δύο κοινότητες. Με αυτό τον τρόπο πιστεύω ότι η εκλογή Προέδρου και Αντιπροέδρου(χωρίς βέτο) είναι πιο δημοκρατική,  διασφαλίζει την συναίνεση για την ομαλή λειτουργία της εκτελεστικής εξουσίας.
Νομοθετική Εξουσία
Η ύπαρξη δύο σωμάτων στη ομόσπονδη νομοθετική εξουσία θα πρέπει να απαρτίζεται με τον πιο κάτω τρόπο. Το ένα σώμα, οι Αντιπρόσωποι της Βουλής που θα εκλέγονται απευθείας από τον λαό σε Παγκύπρια βάση και το άλλο σώμα του Κογκρέσου(Γερουσιαστών) των δύο Πολιτειών θα αντιπροσωπεύονται σε αναλογία 2:1 από τις πολιτείες. Σε κύρια νομοθετήματα η υπερψήφιση και στα δύο σώματα είναι απαραίτητη για έγκριση του ομοσπονδιακού νόμου ο οποίος δεν θα πρέπει να παραβιάζει το σύνταγμα.
Δικαστική Εξουσία
Να υπάρχουν τρία επίπεδα δικαστικής εξουσίας: Τα δικαστήρια των δύο Πολιτειών, το ομοσπονδιακό δικαστήριο με σύνθεση 3:2, και το Ανώτατο δικαστήριο που θα μπορούσε να είναι Ευρωπαϊκό για να ερμηνεύει την συνταγματικότητα των ομοσπονδιακών νόμων και θα υπερέχει των αποφάσεων.
Αυτονομία Διακυβέρνησης Πολιτειών
Ο διαχωρισμός των εξουσιών εντός των δύο πολιτειών οι οποίες θα διοικούνται αυτόνομα αποκλειστικά στις γεωγραφικές περιοχές τους θα είναι ως εξής: Η νομοθετική εξουσία να εξασκείται με δύο σώματα κατά το πρότυπο της ομοσπονδιακής, με τον περιορισμό ότι το δεύτερο σώμα του πολιτειακού κογκρέσου(γερουσιαστών) θα εκλέγεται μόνο από την κοινότητα της πολιτείας. Το σύνταγμα θα καθορίζει τα όρια του ομοσπονδιακού νόμου και το υπόλοιπο θα κατανέμεται στις δύο πολιτείες αυτόνομα. Για την εκτελεστική εξουσία θα εκλέγεται Κυβερνήτης σε έκαστην πολιτεία από την κοινότητα που ανήκει.
Η πιο πάνω εξάσκηση των εξουσιών θα διασφαλίζει την δημοκρατικότητα των αποφάσεων και θα φρενάρει σε ικανοποιητικό βαθμό τις εξουσίες της πλειοψηφίας έναντι ρατσιστικής επιβολής επί της μειοψηφίας. Επιπρόσθετα θα διασφαλίζεται η ελεύθερη διακίνηση, εγκατάσταση και απόκτηση ιδιοκτησίας στις δύο Πολιτείες, με μόνο περιορισμό τη στέρηση πλήρως πολιτικών δικαιωμάτων στη πολιτεία της άλλης κοινότητας και διασφάλιση πλήρως πολιτικών δικαιωμάτων σε ομοσπονδιακό επίπεδο σαν ετεροδημότες.
Ασφάλεια και Εγγυήσεις
Η ασφάλεια της νέας Ενωμένης Κυπριακής Δημοκρατίας θα καλύπτεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εγγυήτριες δυνάμεις για την εφαρμογή και διατήρηση της λύσης θα πρέπει να είναι τα πέντε μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας. Η αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων είναι προϋπόθεση  πριν την εφαρμογή της λύσης.
Οι εδαφικές αναπροσαρμογές των δύο Πολιτειών θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένες στο πληθυσμό που επιστρέφει και θα πρέπει να ρυθμιστεί η ιδιοκτησία με δίκαιο τρόπο στους υπόλοιπους.
Συμπέρασμα
Πιστεύω αυτό το μοντέλο , όσο δύσκολο και αν φαίνεται στην αρχή, μπορεί σε γενικές γραμμές να γίνει αποδεκτό από το σύνολο του Κυπριακού λαού γιατί αποκλείει τις απαράδεκτες παραχωρήσεις της εκ περιτροπής προεδρίας και των βέτο των Τουρκοκυπρίων στις αποφάσεις λειτουργίας του κράτους.
Οι συμπολίτες μας Τουρκοκύπριοι με δική τους αυτόνομη περιοχή και συμμετοχή στις αποφάσεις του ομόσπονδου κράτους θα νιώθουν ασφαλείς εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τυχόν διακρίσεις εις βάρος τους, και οι Ελληνοκύπριοι θα απαλλαγούν από την κατοχή, αρκετοί θα επιστρέψουν στα σπίτια τους  και θα αποδεχτούν ευκολότερα ένα δημοκρατικό τρόπο διακυβέρνησης του ομόσπονδου κράτους. Εξελικτικά και όσο αναπτύσσεται η εμπιστοσύνη μεταξύ των δύο κοινοτήτων θα μπορούσε να υπάρχει πρόνοια για βελτιωτικές αλλαγές σε άρθρα του συντάγματος με την σύμφωνη γνώμη των δύο κοινοτήτων.
Το σωστό περιεχόμενο της λύσης είναι αυτό που έχει την μεγαλύτερη σημασία γιατί είναι αυτό που καθορίζει τα όρια της δημοκρατίας και του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ενός κανονικού κράτους. Χρειάζεται διεθνής εκστρατεία διαφώτισης για την πιο πάνω λύση που θα εστιάζεται στην διαρκή λειτουργία ενός κανονικού κράτους.
Τα πιο πάνω προσφέρονται ως τροφή για σκέψη κατά τα λεγόμενα του Προέδρου μας ή επιπλέον νέες ιδέες σύμφωνα με την έκθεση του ΓΓ του ΟΗΕ.


Σχόλια

  1. Thank you for your article. I just saw in on Philelefteros website. Would you please translate your article into English ? I want to make comment on it.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. i have enabled Google Translate: hit the three horizontal bars button at the menu bar at the top right of the web page. Though translation is not perfect.

      Διαγραφή
  2. I have enabled Google Traslate, hit the three horixontal button at the menue bar on the top of the web page. Though translation is not perfect.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κύπρος - «φασισμός» της κομματικής ευνοιοκρατίας

Κύπρος - «φασισμός» της κομματικής ευνοιοκρατίας και διαφθοράς            Αρχαία Αθηναϊκή Δημοκρατία και Σύγχρονη Γαλλική Δημοκρατία Πόση απογοήτευση και θυμό θα ένοιωθε άραγε ο Σωκράτης βλέποντας την κατάντια του Ελληνισμού στην Κύπρο. Υπερηφανευόμαστε ότι είμαστε απόγονοι των Αρχαίων Ελλήνων αλλά δεν τους περιποιούμε τιμή. Ο βιασμός της Δημοκρατίας, που γεννήθηκε από τους Αρχαίους Έλληνες φιλόσοφους Σωκράτη, Πλάτωνα, Αριστοτέλη κ.α., έχει προκαλέσει στον τόπο μας την μεγαλύτερη ηθική παρακμή στο θέμα σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μια Κυπριακή Δημοκρατία την οποίαν ο καθένας μπορεί να ασελγεί χωρίς συνέπειες και να μένει ατιμώρητος, γιατί σχεδόν όλα καλύπτονται και αποκρύπτονται στο όνομα της κομματικής συνοχής και βολέματος. Η κοινή γνώμη έχει φτάσει στο σημείο να αποδέχεται ότι όλοι είναι ένοχοι μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου. Όλα αυτά έχουν δημιουργηθεί από ένα παλαιοκομματικό πολιτικό κατεστημένο που κρατεί τον λαό εγκλωβισμένο ...

Διαδρομή Αγωγών Ρωσικού Αερίου προς ΕΕ και Περιορισμοί

Υποδομή Δικτύων Αγωγών Ρωσικού Αερίου προς ΕΕ και Περιορισμοί Με τις τρέχουσες ημερήσιες / ετήσιες ποσότητες (650mmcm / 240 bcm)  του Ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) η ετήσια χρήση της χωρητικότητας των υφιστάμενων αγωγών έχει αυξηθεί από 63 % το 2014 σε 87 % το 2017, και λαμβάνοντας υπόψη την ζήτηση αιχμής των χειμερινών μηνών αυτό σημαίνει ότι το σύστημα είναι πρακτικά γεμάτο(95%). Οι διασυνοριακοί αγωγοί Yamal (μέσω Λευκορωσίας - Πολωνίας), NordStream 1( Βαλτική θάλασσα - Γερμανία) και BlueStream (προς Τουρκία) έχουν περισσότερο από 90 % χρήση της χωρητικότητας τους, αφήνοντας τους πολιτικά ευαίσθητους αγωγούς μέσω Ουκρανίας (προς Πολωνία, Σλοβακία, Ουγγαρία και Ρουμανία) με χρήση 78% την μόνη επιλογή για περαιτέρω επέκταση των εξαγωγών. Είναι ξεκάθαρο ότι αυτός ο φυσικός περιορισμός σε υποδομή αγωγών θα θέσει όριο στην πρόσβαση της μεγαλύτερης και φθηνότερης προμήθειας αερίου και αναμφίβολα δημιουργείται θέμα ενεργειακής ασφάλειας καθώς η ΕΕ αναζητ...