Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ενεργειακή Αγορά της ΕΕ το 2018

Το όραμα για την μελλοντική αγορά ενέργειας εντός της ΕΕ περιλαμβάνει την ανάπτυξη αγορών ηλεκτρισμού και αερίου, δύο τομείς που κινούνται παράλληλα μέχρι τώρα. Ο τομέας της αγοράς αερίου είναι πιο προχωρημένος από αυτό του ηλεκτρισμού, λόγω της ύπαρξης διασυνοριακών αγωγών αερίου, σε αντίθεση με την απροθυμία των χωρών για ηλεκτρική σύνδεση που θεωρούσαν το άνοιγμα τους ως παραβίαση της κυριαρχίας τους. 
Η ενοποίηση των δύο αυτών τομέων είναι απαραίτητη λόγω της αλληλεξάρτησης και σύνδεσης τους, με την ύπαρξη έργων Power-to-gas (ηλεκτρόλυση για παραγωγή υδρογόνου) και της νέας νομοθετικής μεταρρύθμισης στον σχεδιασμό της αγοράς αερίου. Οι δύο τομείς χρειάζονται κοινούς κανόνες λειτουργίας για το εμπόριο και την αλληλοεπίδραση τους, κάτι που έχει επιτευχθεί με τη δημιουργία κωδικών δικτύων του ηλεκτρισμού και του αερίου. Ο ηλεκτρισμός και το αέριο αλληλοσυμπληρώνονται, γιατί στην μετάβαση σε καθαρή ενέργεια η χρήση ανανεώσιμων πηγών από τα δίκτυα μεταφοράς / διανομής επαρκεί 50% της ενέργειας, με το υπόλοιπο να συμπληρώνεται από το αέριο. Συνεπώς το αέριο δεν μπορεί να θεωρείται μόνο ως καύσιμο γέφυρα στις ανανεώσιμες πηγές αλλά μαζί με την χρήση του ως ανανεώσιμο αέριο(Βιοαέριο) και Power-to-Gas.
Η ρύθμιση της αγοράς αερίου προϋποθέτει την αφαίρεση εμποδίων, όπως επιβολή φόρων, προστίμων για μείωση των λειτουργικών εξόδων και υποστήριξη των επενδύσεων, όχι υπό τη μορφή επιχορήγησης. Για την αγορά ηλεκτρισμού χρειάζεται η κατασκευή νέων δικτύων μεταφοράς/διανομής, ενώ το δίκτυο αγωγών αερίου ήδη λειτουργεί πολύ καλά.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής Διοικητή της εσωτερικής αγοράς ενέργειας της ΕΕ, κύριο Borchardt, στο έτος 2018 θα συνεχίσει η ανάκλαση/σκέψη για την ετοιμασία νομοθετικής πρότασης της αγοράς αερίου, ενώ για τον ηλεκτρισμό θα μπει σε εφαρμογή το μεγάλο νομοθετικό πλαίσιο για καθαρή ενέργεια. Η πρόταση για την ετοιμασία νομοθετικής ρύθμισης της αγοράς αερίου περιλαμβάνει τις πιο κάτω ενότητες.

- Καθρεπτισμό από την νομοθετική μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρισμού, όπου θα περισυλλέγουν στοιχεία τα οποία είναι σχετικά με την αγορά αερίου, κυρίως θεσμικά όπως η ύπαρξη διαχειριστή διανομής, το λιανικό εμπόριο και η προστασία του καταναλωτή.
- Ανάπτυξη της τεχνολογίας Power-to-Gas: ηλεκτρόλυση νερού για παραγωγή υδρογόνου το οποίο διοχετεύεται στους αγωγούς αερίου. Μέχρι τώρα υπάρχει πιλοτική χρήση μερικών MW, ενώ στον ορίζοντα του 2030 θα είναι της τάξης GW, όπου θα χρειάζεται η αφαίρεση εμποδίων, η εισαγωγή κινήτρων για εφαρμογή της τεχνολογίας στην βιομηχανία και η διευκόλυνση των επενδύσεων.
- Ανάπτυξη/μετάβαση από φυσικό αέριο σε ανανεώσιμο αέριο (βιοαέριο) ούτως ώστε να υπάρχει αειφορία μετά το 2030.

Για την επίτευξη των πιο πάνω θα πρέπει να αντιμετωπισθούν οι πιο κάτω τρείς προκλήσεις:
1. Εφαρμογή των κωδικών δικτύου αερίου που έχουν ήδη θεσπισθεί με νόμο και υπάρχει ομάδα παρακολούθησης της εφαρμογής.
2. Εργασία προετοιμασίας νομοθετικής ρύθμισης του σωστού σχεδιασμού αγοράς αερίου εναρμονισμένη με την αγορά ηλεκτρισμού, με την εμπλοκή όλων των ενδιαφερομένων.
3. Ψηφιοποίηση των αγορών ηλεκτρισμού και αερίου για βέλτιστη λειτουργία των δικτύων, διαχείριση δεδομένων με σύνδεση στο επιχειρηματικό μοντέλο λιανικής αγοράς.

Τέλος για την ενεργειακή μετάβαση, το μελλοντικό ενεργειακό σύστημα θα πρέπει να βασίζεται στις υποδομές αγωγών αερίου συν την αποθήκευση ενέργειας, ούτως ώστε μαζί με τα ηλεκτρικά δίκτυα να αποτελέσουν ένα υβριδικό/διπλό σύστημα για αειφόρα, ασφαλή και φθηνή ενέργεια. Η νέα νομοθετική πρόταση αγοράς αερίου αναμένεται να υλοποιηθεί το 2020 μετά την εκλογή νέου Ευρωκοινοβουλίου και Επιτρόπου.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κύπρος - «φασισμός» της κομματικής ευνοιοκρατίας

Κύπρος - «φασισμός» της κομματικής ευνοιοκρατίας και διαφθοράς            Αρχαία Αθηναϊκή Δημοκρατία και Σύγχρονη Γαλλική Δημοκρατία Πόση απογοήτευση και θυμό θα ένοιωθε άραγε ο Σωκράτης βλέποντας την κατάντια του Ελληνισμού στην Κύπρο. Υπερηφανευόμαστε ότι είμαστε απόγονοι των Αρχαίων Ελλήνων αλλά δεν τους περιποιούμε τιμή. Ο βιασμός της Δημοκρατίας, που γεννήθηκε από τους Αρχαίους Έλληνες φιλόσοφους Σωκράτη, Πλάτωνα, Αριστοτέλη κ.α., έχει προκαλέσει στον τόπο μας την μεγαλύτερη ηθική παρακμή στο θέμα σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μια Κυπριακή Δημοκρατία την οποίαν ο καθένας μπορεί να ασελγεί χωρίς συνέπειες και να μένει ατιμώρητος, γιατί σχεδόν όλα καλύπτονται και αποκρύπτονται στο όνομα της κομματικής συνοχής και βολέματος. Η κοινή γνώμη έχει φτάσει στο σημείο να αποδέχεται ότι όλοι είναι ένοχοι μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου. Όλα αυτά έχουν δημιουργηθεί από ένα παλαιοκομματικό πολιτικό κατεστημένο που κρατεί τον λαό εγκλωβισμένο και εξαρτώμενο. Σε αυτή την παλιομοδίτι

Προσομοίωση του Ομοσπονδιακού πολιτεύματος των ΗΠΑ

Σε συνάρτηση με την χαλαρή/αποκεντρωμένη ομοσπονδία που εισηγείται ο Πρόεδρος μας, επαναφέρω παλαιά πρόταση  σε άρθρο μου που δημοσιεύτηκε στον Φιλελεύθερο στις 9 Ιανουαρίου 2018 με τίτλο " Προσομοίωση του Ομοσπονδιακού πολιτεύματος των ΗΠΑ ", όπου σε γενικές γραμμές η πλειοψηφία κυβερνά σε ομοσπονδιακό επίπεδο, χωρίς να παραβιάζονται οι ελευθερίες της μειοψηφίας που της παρέχεται αυτονομία στη συνιστώσα πολιτεία της. Ο διαχωρισμός των εξουσιών στο νέο ομοσπονδιακό σύστημα της λύσης όπου η Κύπρος θα αποτελείται από δύο πολιτείες γεωγραφικά διαχωρισμένες και το επίπεδο αντιπροσώπευσης των δύο κοινοτήτων στους τρείς πυλώνες εξουσίας, Νομοθετικής, Εκτελεστικής, Δικαστικής είναι καθοριστικός παράγοντας για την δημοκρατική λειτουργία του νέου ομόσπονδου κράτους ως εξής: Εκτελεστική   Εξουσία Προτείνεται να υπάρχει το σύστημα εκλογής Προέδρου και Αντιπροέδρου κατά το πρότυπο των ΗΠΑ,  όπου θα εκλέγονται απευθείας από όλο τον Κυπριακό λαό (χωρίς στάθμιση ψήφου) με μόνο περιο

Διαδρομή Αγωγών Ρωσικού Αερίου προς ΕΕ και Περιορισμοί

Υποδομή Δικτύων Αγωγών Ρωσικού Αερίου προς ΕΕ και Περιορισμοί Με τις τρέχουσες ημερήσιες / ετήσιες ποσότητες (650mmcm / 240 bcm)  του Ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) η ετήσια χρήση της χωρητικότητας των υφιστάμενων αγωγών έχει αυξηθεί από 63 % το 2014 σε 87 % το 2017, και λαμβάνοντας υπόψη την ζήτηση αιχμής των χειμερινών μηνών αυτό σημαίνει ότι το σύστημα είναι πρακτικά γεμάτο(95%). Οι διασυνοριακοί αγωγοί Yamal (μέσω Λευκορωσίας - Πολωνίας), NordStream 1( Βαλτική θάλασσα - Γερμανία) και BlueStream (προς Τουρκία) έχουν περισσότερο από 90 % χρήση της χωρητικότητας τους, αφήνοντας τους πολιτικά ευαίσθητους αγωγούς μέσω Ουκρανίας (προς Πολωνία, Σλοβακία, Ουγγαρία και Ρουμανία) με χρήση 78% την μόνη επιλογή για περαιτέρω επέκταση των εξαγωγών. Είναι ξεκάθαρο ότι αυτός ο φυσικός περιορισμός σε υποδομή αγωγών θα θέσει όριο στην πρόσβαση της μεγαλύτερης και φθηνότερης προμήθειας αερίου και αναμφίβολα δημιουργείται θέμα ενεργειακής ασφάλειας καθώς η ΕΕ αναζητεί ε