Το όραμα για την μελλοντική αγορά ενέργειας εντός της ΕΕ περιλαμβάνει την ανάπτυξη αγορών ηλεκτρισμού και αερίου, δύο τομείς που κινούνται παράλληλα μέχρι τώρα. Ο τομέας της αγοράς αερίου είναι πιο προχωρημένος από αυτό του ηλεκτρισμού, λόγω της ύπαρξης διασυνοριακών αγωγών αερίου, σε αντίθεση με την απροθυμία των χωρών για ηλεκτρική σύνδεση που θεωρούσαν το άνοιγμα τους ως παραβίαση της κυριαρχίας τους.
Η ενοποίηση των δύο αυτών τομέων είναι απαραίτητη λόγω της αλληλεξάρτησης και σύνδεσης τους, με την ύπαρξη έργων Power-to-gas (ηλεκτρόλυση για παραγωγή υδρογόνου) και της νέας νομοθετικής μεταρρύθμισης στον σχεδιασμό της αγοράς αερίου. Οι δύο τομείς χρειάζονται κοινούς κανόνες λειτουργίας για το εμπόριο και την αλληλοεπίδραση τους, κάτι που έχει επιτευχθεί με τη δημιουργία κωδικών δικτύων του ηλεκτρισμού και του αερίου. Ο ηλεκτρισμός και το αέριο αλληλοσυμπληρώνονται, γιατί στην μετάβαση σε καθαρή ενέργεια η χρήση ανανεώσιμων πηγών από τα δίκτυα μεταφοράς / διανομής επαρκεί 50% της ενέργειας, με το υπόλοιπο να συμπληρώνεται από το αέριο. Συνεπώς το αέριο δεν μπορεί να θεωρείται μόνο ως καύσιμο γέφυρα στις ανανεώσιμες πηγές αλλά μαζί με την χρήση του ως ανανεώσιμο αέριο(Βιοαέριο) και Power-to-Gas.
Η ρύθμιση της αγοράς αερίου προϋποθέτει την αφαίρεση εμποδίων, όπως επιβολή φόρων, προστίμων για μείωση των λειτουργικών εξόδων και υποστήριξη των επενδύσεων, όχι υπό τη μορφή επιχορήγησης. Για την αγορά ηλεκτρισμού χρειάζεται η κατασκευή νέων δικτύων μεταφοράς/διανομής, ενώ το δίκτυο αγωγών αερίου ήδη λειτουργεί πολύ καλά.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής Διοικητή της εσωτερικής αγοράς ενέργειας της ΕΕ, κύριο Borchardt, στο έτος 2018 θα συνεχίσει η ανάκλαση/σκέψη για την ετοιμασία νομοθετικής πρότασης της αγοράς αερίου, ενώ για τον ηλεκτρισμό θα μπει σε εφαρμογή το μεγάλο νομοθετικό πλαίσιο για καθαρή ενέργεια. Η πρόταση για την ετοιμασία νομοθετικής ρύθμισης της αγοράς αερίου περιλαμβάνει τις πιο κάτω ενότητες.
- Καθρεπτισμό από την νομοθετική μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρισμού, όπου θα περισυλλέγουν στοιχεία τα οποία είναι σχετικά με την αγορά αερίου, κυρίως θεσμικά όπως η ύπαρξη διαχειριστή διανομής, το λιανικό εμπόριο και η προστασία του καταναλωτή.
- Ανάπτυξη της τεχνολογίας Power-to-Gas: ηλεκτρόλυση νερού για παραγωγή υδρογόνου το οποίο διοχετεύεται στους αγωγούς αερίου. Μέχρι τώρα υπάρχει πιλοτική χρήση μερικών MW, ενώ στον ορίζοντα του 2030 θα είναι της τάξης GW, όπου θα χρειάζεται η αφαίρεση εμποδίων, η εισαγωγή κινήτρων για εφαρμογή της τεχνολογίας στην βιομηχανία και η διευκόλυνση των επενδύσεων.
- Ανάπτυξη/μετάβαση από φυσικό αέριο σε ανανεώσιμο αέριο (βιοαέριο) ούτως ώστε να υπάρχει αειφορία μετά το 2030.
Για την επίτευξη των πιο πάνω θα πρέπει να αντιμετωπισθούν οι πιο κάτω τρείς προκλήσεις:
1. Εφαρμογή των κωδικών δικτύου αερίου που έχουν ήδη θεσπισθεί με νόμο και υπάρχει ομάδα παρακολούθησης της εφαρμογής.
2. Εργασία προετοιμασίας νομοθετικής ρύθμισης του σωστού σχεδιασμού αγοράς αερίου εναρμονισμένη με την αγορά ηλεκτρισμού, με την εμπλοκή όλων των ενδιαφερομένων.
3. Ψηφιοποίηση των αγορών ηλεκτρισμού και αερίου για βέλτιστη λειτουργία των δικτύων, διαχείριση δεδομένων με σύνδεση στο επιχειρηματικό μοντέλο λιανικής αγοράς.
Τέλος για την ενεργειακή μετάβαση, το μελλοντικό ενεργειακό σύστημα θα πρέπει να βασίζεται στις υποδομές αγωγών αερίου συν την αποθήκευση ενέργειας, ούτως ώστε μαζί με τα ηλεκτρικά δίκτυα να αποτελέσουν ένα υβριδικό/διπλό σύστημα για αειφόρα, ασφαλή και φθηνή ενέργεια. Η νέα νομοθετική πρόταση αγοράς αερίου αναμένεται να υλοποιηθεί το 2020 μετά την εκλογή νέου Ευρωκοινοβουλίου και Επιτρόπου.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου