Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συγκεντρωμένη VS Αποκεντρωμένη Ομοσπονδία και η διαιώνιση της παραπλάνησης

Ο όρος χαλαρής ή αποκεντρωμένης ομοσπονδίας που εισήγε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στην προσπάθεια του για επανέναρξη των συνομιλιών και η πολιτική ισότητα που μας προτρέπει να δώσουμε ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ, έχουν προκαλέσει σύγχυση και αποπροσανατολισμό στο Κυπριακό λαό με ανάμικτες προσδοκίες ως προς την έκβαση της επικείμενης άτυπης πενταμερούς διάσκεψης.

Στην ομοσπονδία η εξουσία μοιράζεται σε δύο επίπεδα, κεντρικά και τοπικά, όπου η κεντρική εξουσία δεν έχει την δύναμη να διοικεί τοπικά τις πολιτείες οι οποίες δεν έχουν την δύναμη να αποχωρισθούν από το κέντρο. Ανάλογα με τες εξουσίες που παραχωρούνται με συνταγματική πρόνοια στις συνιστώσες πολιτείες, καθορίζεται πόσο αποκεντρωμένη είναι, με το κίνδυνο να χαρακτηριστεί χαλαρή συνομοσπονδία με αδύναμη κεντρική κυβέρνηση και να οδηγήσει σε διαχωρισμό ή διάλυση του κράτους. Από την άλλη, η αυξημένη συγκέντρωση εξουσιών σε κεντρικό επίπεδο, προκαλεί το φόβο για επικράτηση σχεδόν ενιαίου κράτους. Γιαυτό η ομοσπονδία, όταν υπάρχει ισορροπία και επιλεγμένη κατανομή των εξουσιών στα δύο επίπεδα, είναι το καλύτερο σύστημα ενότητας διαφορετικών εθνοτικών πληθυσμών. Το τριπλό σύστημα Εκτελεστικής, Νομοθετικής, Δικαστικής εξουσίας, όπου έκαστος θεσμός έχει την δύναμη να περιορίζει ή ελέγχει τους άλλους δύο δημιουργώντας ισορροπίες μεταξύ των (checks and balances), αντιπροσωπεύεται και στα δύο επίπεδα. Η ενότητα του ομόσπονδου κράτους διασφαλίζεται από το τρίπτυχο της μιας κυριαρχίας, μιας διεθνούς οντότητας και μιας ιθαγένειας. Η κυριαρχία εκφράζεται μέσα από την αποτελεσματική λήψη αποφάσεων στα κρίσιμα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής, άμυνας, οικονομίας και ενέργειας. Η διεθνής οντότητα εκφράζεται μέσα από την συμμετοχή στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ), στην Ευρωπαϊκή  Ένωση (ΕΕ) και σε άλλους διεθνείς οργανισμούς.  Η ιθαγένεια διασφαλίζεται μέσα από αυστηρές ρήτρες υπηκοότητάς και πολιτογραφήσεων, έκδοση διαβατηρίου και πολιτικής ταυτότητας, άδειας εργασίας και παραχώρησης πολιτικού ασύλου. Για όλα αυτά απονέμονται εξουσίες μόνο στο επίπεδο της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Υπάρχουν πέντε παράμετροι στην κατανομή των εξουσιών στις  συνιστώσες πολιτείες 1) Συμμετρία όπου παρέχονται ταυτόσημα ίδιες εξουσίες 2) Δεν υπάρχει ομοιογένεια στις νομοθεσίες τους 3) Το υπόλοιπο των εξουσιών που δεν παραχωρείται στις πολιτείες παραμένει στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση ή το αντίστροφο 4) Η αποκέντρωση περισσότερων εξουσιών χρειάζεται αλλαγή του συντάγματος 5) Η επίλυση διαφορών των δύο εξουσιών ερμηνεύεται από το ανώτατο δικαστήριο.

Η διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία (ΔΔΟ) που συζητείται για την Κύπρο είναι ένα καινούριο είδος ομοσπονδίας λόγω του δικοινοτικού της χαρακτήρα που εκφράζεται μέσα από την αναλογική εκπροσώπηση των δύο κοινοτήτων στις τρείς μορφές εξουσίας της κεντρικής κυβέρνησης και της διζωνικότητας που εκφράζεται μέσα από την εδαφική αυτονομία των δύο πολιτειών. Η αναλογία πληθυσμού μεταξύ των δύο κοινοτήτων είναι 82% Ελληνοκύπριοι και 18% Τουρκοκύπριοι. Στα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας(ΣΑ) έχει εισαχθεί η πολιτική ισότητα των δύο κοινοτήτων που δεν σημαίνει αριθμητική ισότητα και ερμηνεύεται με τέσσερεις παραμέτρους 1) Την αποτελεσματική συμμετοχή των Τουρκοκυπρίων στις ομοσπονδιακές δομές εξουσίας 2) Την εξάσκηση βέτο μόνο για αλλαγή του συντάγματος 3) Την εκχώρηση ταυτόσημης αυτόνομης εξουσίας στις δύο πολιτείες 4) Την απαγόρευση αποφάσεων του κεντρικού κράτους που επηρεάζουν αρνητικά έκαστην κοινότητα. Για την δημοκρατική λειτουργία του ομόσπονδου κράτους πρέπει η πλειοψηφία να αποφασίζει κεντρικά χωρίς να υπάρχει βέτο της μειοψηφίας που θα παραλύει το κράτος στην ενάσκηση της κυριαρχίας του στα κρίσιμα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής, άμυνας και ασφάλειας, οικονομικής πολιτικής και ενεργειακής εκμετάλλευσης του ορυκτού πλούτου στην ΑΟΖ της χώρας. Η εσωτερική αυτονομία των δύο πολιτειών υπαγορεύεται από το υπόλοιπο των εξουσιών που ενασκούνται με βάση το ευρωπαϊκό κεκτημένο, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ιδιοκτησίας και ελεύθερης διακίνησης, με μόνη στέρηση των τοπικών πολιτικών δικαιωμάτων λόγο του δικοινοτικού-διζωνικού χαρακτήρα της ομοσπονδίας.

Συνεπώς η αναφορά από τον Πρόεδρο σε χαλαρή ή αποκεντρωμένη ομοσπονδία είναι παραπλανητική, άστοχη, αχρείαστη και επικίνδυνη γιατί δίνει το άλλοθι στην Τουρκία να μην συζητεί την διεθνή πτυχή και να παρερμηνεύει την πολιτική ισότητα (που θα δώσει ο ηγέτης του ΔΗΣΥ) σε κυριαρχική ισότητα, επιδιώκοντας λύση συνομοσπονδίας αντί να βρίσκεται στο ειδώλιο του κατηγορουμένου για παραβίαση των αποφάσεων του ΣΑ ως προς την βάση λύσης.






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κύπρος - «φασισμός» της κομματικής ευνοιοκρατίας

Κύπρος - «φασισμός» της κομματικής ευνοιοκρατίας και διαφθοράς            Αρχαία Αθηναϊκή Δημοκρατία και Σύγχρονη Γαλλική Δημοκρατία Πόση απογοήτευση και θυμό θα ένοιωθε άραγε ο Σωκράτης βλέποντας την κατάντια του Ελληνισμού στην Κύπρο. Υπερηφανευόμαστε ότι είμαστε απόγονοι των Αρχαίων Ελλήνων αλλά δεν τους περιποιούμε τιμή. Ο βιασμός της Δημοκρατίας, που γεννήθηκε από τους Αρχαίους Έλληνες φιλόσοφους Σωκράτη, Πλάτωνα, Αριστοτέλη κ.α., έχει προκαλέσει στον τόπο μας την μεγαλύτερη ηθική παρακμή στο θέμα σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μια Κυπριακή Δημοκρατία την οποίαν ο καθένας μπορεί να ασελγεί χωρίς συνέπειες και να μένει ατιμώρητος, γιατί σχεδόν όλα καλύπτονται και αποκρύπτονται στο όνομα της κομματικής συνοχής και βολέματος. Η κοινή γνώμη έχει φτάσει στο σημείο να αποδέχεται ότι όλοι είναι ένοχοι μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου. Όλα αυτά έχουν δημιουργηθεί από ένα παλαιοκομματικό πολιτικό κατεστημένο που κρατεί τον λαό εγκλωβισμένο ...

Προσομοίωση του Ομοσπονδιακού πολιτεύματος των ΗΠΑ

Σε συνάρτηση με την χαλαρή/αποκεντρωμένη ομοσπονδία που εισηγείται ο Πρόεδρος μας, επαναφέρω παλαιά πρόταση  σε άρθρο μου που δημοσιεύτηκε στον Φιλελεύθερο στις 9 Ιανουαρίου 2018 με τίτλο " Προσομοίωση του Ομοσπονδιακού πολιτεύματος των ΗΠΑ ", όπου σε γενικές γραμμές η πλειοψηφία κυβερνά σε ομοσπονδιακό επίπεδο, χωρίς να παραβιάζονται οι ελευθερίες της μειοψηφίας που της παρέχεται αυτονομία στη συνιστώσα πολιτεία της. Ο διαχωρισμός των εξουσιών στο νέο ομοσπονδιακό σύστημα της λύσης όπου η Κύπρος θα αποτελείται από δύο πολιτείες γεωγραφικά διαχωρισμένες και το επίπεδο αντιπροσώπευσης των δύο κοινοτήτων στους τρείς πυλώνες εξουσίας, Νομοθετικής, Εκτελεστικής, Δικαστικής είναι καθοριστικός παράγοντας για την δημοκρατική λειτουργία του νέου ομόσπονδου κράτους ως εξής: Εκτελεστική   Εξουσία Προτείνεται να υπάρχει το σύστημα εκλογής Προέδρου και Αντιπροέδρου κατά το πρότυπο των ΗΠΑ,  όπου θα εκλέγονται απευθείας από όλο τον Κυπριακό λαό (χωρίς στάθμιση ψήφου) με μόνο π...

Διαδρομή Αγωγών Ρωσικού Αερίου προς ΕΕ και Περιορισμοί

Υποδομή Δικτύων Αγωγών Ρωσικού Αερίου προς ΕΕ και Περιορισμοί Με τις τρέχουσες ημερήσιες / ετήσιες ποσότητες (650mmcm / 240 bcm)  του Ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) η ετήσια χρήση της χωρητικότητας των υφιστάμενων αγωγών έχει αυξηθεί από 63 % το 2014 σε 87 % το 2017, και λαμβάνοντας υπόψη την ζήτηση αιχμής των χειμερινών μηνών αυτό σημαίνει ότι το σύστημα είναι πρακτικά γεμάτο(95%). Οι διασυνοριακοί αγωγοί Yamal (μέσω Λευκορωσίας - Πολωνίας), NordStream 1( Βαλτική θάλασσα - Γερμανία) και BlueStream (προς Τουρκία) έχουν περισσότερο από 90 % χρήση της χωρητικότητας τους, αφήνοντας τους πολιτικά ευαίσθητους αγωγούς μέσω Ουκρανίας (προς Πολωνία, Σλοβακία, Ουγγαρία και Ρουμανία) με χρήση 78% την μόνη επιλογή για περαιτέρω επέκταση των εξαγωγών. Είναι ξεκάθαρο ότι αυτός ο φυσικός περιορισμός σε υποδομή αγωγών θα θέσει όριο στην πρόσβαση της μεγαλύτερης και φθηνότερης προμήθειας αερίου και αναμφίβολα δημιουργείται θέμα ενεργειακής ασφάλειας καθώς η ΕΕ αναζητ...