Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Τραπεζική Κρίση και το Δίλημμα των Κεντρικών Τραπεζών




Η πιο κάτω ανάλυση της πρόσφατης τραπεζικής κρίσης σε τρεις τράπεζες των ΗΠΑ και μίας στην Ελβετία καταδεικνύει την ανάγκη περισσότερου ελέγχου της σταθερότητας, ασφάλειας και ευελιξίας των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.,

Όταν τα επιτόκια ήταν χαμηλά η τράπεζα  μετρίου μεγέθους Silicon Valley(SVB) με αρκετή ρευστότητα (συσσωρευμένη λόγω αυξημένων καταθέσεων και της κρατικής ενίσχυσης την περίοδο της πανδημίας) επέλεξε να επενδύσει σε ασφαλή μακροχρόνια κρατικά ομόλογα. Όμως η απόφαση της Ομοσπονδιακής Τράπεζας Αποθεμάτων (Fed Reserve) να αυξήσει απότομα τα επιτόκια στο ψηλότερο σημείο δεκαετιών (4.5 %) στην προσπάθεια της να μειώσει τον πληθωρισμό, είχε επακόλουθο την βύθιση της αγοραστικής τιμής των ομολόγων αυτών αφήνοντας στην τράπεζα μεγάλες ζημιές. Η SVB στην προσπάθεια της να διατηρήσει την κεφαλαιουχική της επάρκεια στον ισολογισμό της, ανήγγειλε την έκδοση $ 2δις νέου μετοχικού κεφαλαίου για κάλυψη των απωλειών. Αυτό ανησύχησε τους καταθέτες που έτρεξαν να αποσύρουν $ 42δις (bank run), οδηγώντας την σε αποτυχία. Για αποφυγή μετάδοσης της κρίσης, παρενέβει η Fed και το Υπουργείο Οικονομικών προσφέροντας επείγουσα διευκόλυνση δανεισμού με εγγύηση τα κρατικά ομόλογα της τράπεζας στην ονομαστική τους αξία (που ήταν διπλάσια της αγοραστικής) για προστασία των καταθέσεων. Τα δεκάχρονα δάνεια με σταθερό επιτόκιο 2% δεν επηρεάστηκαν από την μείωση της αξίας των μακροχρόνιων κρατικών ομολόγων (2% τοκομερίδιο), όμως για τα δάνεια με μεταβαλλόμενο επιτόκιο το περιθώριο κέρδους μειώθηκε από την αύξηση του καταθετικού επιτοκίου στην προσπάθεια συγκράτησης των καταθετών.

Διαφάνηκε τελικά ότι το τραπεζικό σύστημα ήταν πιο εύθραυστο από ότι πίστευαν οι ρυθμιστικές αρχές των τραπεζών και οι επενδυτές, με τα μέτρα κεφαλαιουχικής επάρκειας που λήφθηκαν μετά την κρίση του 2008. Όμως ασφάλεια υπήρχε μόνο για καταθέσεις 250.000 δολαρίων στις ΗΠΑ και 100.000 ευρώ στην Ευρωζώνη. Οι Κεντρικοί Τραπεζίτες θα πρέπει να επιλέξουν μεταξύ του πληθωρισμού και του χάους της αγοράς από την αστάθεια του τραπεζικού συστήματος. Βρίσκονται μπροστά στο δίλημμα αντικρουόμενων στόχων, από την μία να δαμάσουν τον πληθωρισμό και από την άλλη να διαχειριστούν τις συνέπειες από την αύξηση των επιτοκίων, για να μπορέσουν να εξισορροπήσουν την κεφαλαιουχική αστάθεια που προκαλείται στους ισολογισμούς των τραπεζών. Το ιδανικό είναι η διατήρηση της χρηματοδοτικής σταθερότητας έχοντας τον πληθωρισμό υπό έλεγχο.

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ECB) ανακοίνωσε στις 16 Μαρτίου αύξηση του επιτοκίου κατά 0.50% και το Fed Reserve στις 22 Μαρτίου αύξηση 0.25%, ως διαβεβαίωση ότι η κρίση είναι διαχειρήσιμη για την ψυχολογία της αγοράς. Οι πιο πάνω αποφάσεις λήφθηκαν μετά από την κατάρρευση τριών τραπεζών στις ΗΠΑ και της υποχρεωτικής εξαγοράς της Credit Swiss από την UBS την μεγαλύτερη τράπεζα της Ελβετίας. Η εξαγορά 3 δις ελβετικών φράγκων σε μετοχές έγινε μετά το κούρεμα ομολόγων (AT1) της Credit Swiss χωρίς να επηρεαστούν οι μέτοχοι της. Αυτό ανάγκασε την ECB να ανακοινώσει ότι η σειρά κουρέματος των ομολόγων AT1(cocos) θα συνεχίσει να γίνεται μετά την απορρόφηση των ζημιών από το μετοχικό κεφάλαιο. Ευτυχώς η τραπεζική κρίση που εκδηλώθηκε δεν ήταν συστημική και δεν μεταδόθηκε στην Ευρωζώνη.

 

 

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κύπρος - «φασισμός» της κομματικής ευνοιοκρατίας

Κύπρος - «φασισμός» της κομματικής ευνοιοκρατίας και διαφθοράς            Αρχαία Αθηναϊκή Δημοκρατία και Σύγχρονη Γαλλική Δημοκρατία Πόση απογοήτευση και θυμό θα ένοιωθε άραγε ο Σωκράτης βλέποντας την κατάντια του Ελληνισμού στην Κύπρο. Υπερηφανευόμαστε ότι είμαστε απόγονοι των Αρχαίων Ελλήνων αλλά δεν τους περιποιούμε τιμή. Ο βιασμός της Δημοκρατίας, που γεννήθηκε από τους Αρχαίους Έλληνες φιλόσοφους Σωκράτη, Πλάτωνα, Αριστοτέλη κ.α., έχει προκαλέσει στον τόπο μας την μεγαλύτερη ηθική παρακμή στο θέμα σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μια Κυπριακή Δημοκρατία την οποίαν ο καθένας μπορεί να ασελγεί χωρίς συνέπειες και να μένει ατιμώρητος, γιατί σχεδόν όλα καλύπτονται και αποκρύπτονται στο όνομα της κομματικής συνοχής και βολέματος. Η κοινή γνώμη έχει φτάσει στο σημείο να αποδέχεται ότι όλοι είναι ένοχοι μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου. Όλα αυτά έχουν δημιουργηθεί από ένα παλαιοκομματικό πολιτικό κατεστημένο που κρατεί τον λαό εγκλωβισμένο και εξαρτώμενο. Σε αυτή την παλιομοδίτι

Προσομοίωση του Ομοσπονδιακού πολιτεύματος των ΗΠΑ

Σε συνάρτηση με την χαλαρή/αποκεντρωμένη ομοσπονδία που εισηγείται ο Πρόεδρος μας, επαναφέρω παλαιά πρόταση  σε άρθρο μου που δημοσιεύτηκε στον Φιλελεύθερο στις 9 Ιανουαρίου 2018 με τίτλο " Προσομοίωση του Ομοσπονδιακού πολιτεύματος των ΗΠΑ ", όπου σε γενικές γραμμές η πλειοψηφία κυβερνά σε ομοσπονδιακό επίπεδο, χωρίς να παραβιάζονται οι ελευθερίες της μειοψηφίας που της παρέχεται αυτονομία στη συνιστώσα πολιτεία της. Ο διαχωρισμός των εξουσιών στο νέο ομοσπονδιακό σύστημα της λύσης όπου η Κύπρος θα αποτελείται από δύο πολιτείες γεωγραφικά διαχωρισμένες και το επίπεδο αντιπροσώπευσης των δύο κοινοτήτων στους τρείς πυλώνες εξουσίας, Νομοθετικής, Εκτελεστικής, Δικαστικής είναι καθοριστικός παράγοντας για την δημοκρατική λειτουργία του νέου ομόσπονδου κράτους ως εξής: Εκτελεστική   Εξουσία Προτείνεται να υπάρχει το σύστημα εκλογής Προέδρου και Αντιπροέδρου κατά το πρότυπο των ΗΠΑ,  όπου θα εκλέγονται απευθείας από όλο τον Κυπριακό λαό (χωρίς στάθμιση ψήφου) με μόνο περιο

Διαδρομή Αγωγών Ρωσικού Αερίου προς ΕΕ και Περιορισμοί

Υποδομή Δικτύων Αγωγών Ρωσικού Αερίου προς ΕΕ και Περιορισμοί Με τις τρέχουσες ημερήσιες / ετήσιες ποσότητες (650mmcm / 240 bcm)  του Ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) η ετήσια χρήση της χωρητικότητας των υφιστάμενων αγωγών έχει αυξηθεί από 63 % το 2014 σε 87 % το 2017, και λαμβάνοντας υπόψη την ζήτηση αιχμής των χειμερινών μηνών αυτό σημαίνει ότι το σύστημα είναι πρακτικά γεμάτο(95%). Οι διασυνοριακοί αγωγοί Yamal (μέσω Λευκορωσίας - Πολωνίας), NordStream 1( Βαλτική θάλασσα - Γερμανία) και BlueStream (προς Τουρκία) έχουν περισσότερο από 90 % χρήση της χωρητικότητας τους, αφήνοντας τους πολιτικά ευαίσθητους αγωγούς μέσω Ουκρανίας (προς Πολωνία, Σλοβακία, Ουγγαρία και Ρουμανία) με χρήση 78% την μόνη επιλογή για περαιτέρω επέκταση των εξαγωγών. Είναι ξεκάθαρο ότι αυτός ο φυσικός περιορισμός σε υποδομή αγωγών θα θέσει όριο στην πρόσβαση της μεγαλύτερης και φθηνότερης προμήθειας αερίου και αναμφίβολα δημιουργείται θέμα ενεργειακής ασφάλειας καθώς η ΕΕ αναζητεί ε